Світловий дизайн інтер'єра

Інформацію додано: 2012-10-16 05:16:56

світловий дизайн інтерєра фотоСвітловий дизайн інтер'єра -- це багаторівнева система різних освітлювальних приладів, що одночасно вирішує функціональні, естетичні й емоційні задачі щодо призначення того або іншого приміщення.

У кухні, приміром, нас у першу чергу цікавить функціональний аспект освітлення «робочого місця». Так само нам не байдужа і ступінь освітленості письмового столу в кабінеті.

У спальні або вітальні на перший план виступають питання естетики і створення сприятливої для відпочинку емоційної атмосфери. Отут нам хочеться або затишного світла «вогневої шкірки абажура» з таємничою грою тіней на стіні, або, навпаки, святкового блиску кришталевої люстри у вітальні з незліченними відображеннями, що плавають у фужерах...

Узагалі, у світловому дизайні, при всій його раціональності утримується якийсь елемент магії. Світло -- настільки сильний і пластичний «матеріал», що з його допомогою можна «виліпить» будь-який образ предмета. Театр, кіно, фотографія -- усі ці види мистецтва «чаклують» зі світлом, домагаючись разючих ефектів.

Щодо інтер'єра, то для сучасної людини набагато більше, ніж просто «машина для житла», роль світла зросла надзвичайно. Проектування системи освітлення -- це один з найважливіших моментів роботи дизайнера при створенні палітри різних образів інтер'єра. І якщо предмети і їхні просторові взаємини в квартирі досить статичні, то світлова «оркестровка» приміщень у порівнянні з ними гнучка до нескінченності. А тепер розглянемо складову світлового дизайну.

Яким буває світло

Світла має безліч характеристик - світловий потік, яскравість, сила світла. І з ними «грають» різні конструкції освітлювальних приладів.

Штучне світло має і колір. Усілякі відтінки залежать від характеру джерела світла Так, наприклад, у лампах накалювання переважають жовті і відсутні додаткові сині і фіолетові промені. Тому передача кольору синього і зеленого в інтер'єрах при лампах накалювання гірше, ніж при природному освітленні.

З погляду кольору світло ділять на «тепле» і «холодне». Ці властивості визначаються вибором світлофільтра, встановленого в освітлювальний прилад, а також видом поверхонь, що відбивають, Фактурні види обробки стін, тканині шпалери роблять спрямоване світло дифузійним, тобто м'яким У деяких типах освітлювальних приладів передбачені системи відбивачів, колір і поверхня яких теж сильно впливають на одержуване у підсумку світло. М'який ефект затишного жовтогарячого абажура, наприклад, досягається використанням мідної або анодованої жовтої поверхні.

Джерела штучного світла

Чим ближче освітлення кімнати до природного, тим не шкідливішим воно для зору людини.

У сучасних приміщеннях використовують три «сімейства» ламп накалювання, галогенне і денне світло. Як не крути, вони лише подоба Сонця, і усередині його спектра кожне «сімейство» живе на певній території, випромінюючи світло у власному діапазоні.

В інтер'єрах застосовують, в основному, лампи накалювання і галогенні світильники. Головним достоїнством галогенних джерел світла є висока потужність при зниженому приблизно в три рази рівні споживання електроенергії. Можна повісити в будь-якому куточку квартири по бра, влаштувати в кімнатах гай з торшерів, а платити за лічильником Ви будете не більше, ніж сусід. Однак вартість експлуатації цього світлового достатку конфліктує з вартістю його покупки. Галогенним лампам необхідний трансформатор, що, звичайно ж, підвищує ціну. Лампи накалювання, навпаки, дешевші, але споживають більше електроенергії. Правда, останнім часом розроблені моделі з різними видами напилювань, що дає лампам накалювання деякі плюси галогенок, зокрема економічність.

Існує дві традиційні системи освітлення, що ми встановлюємо в квартирах і які може спроектувати дизайнер: локальна і парадна. Раніш для першої однозначно служили бра, настільні лампи і торшери, а для другої -- люстри. Але тенденції розвитку індустрії світла такі, що зараз з цими двома функціями справляється будь-який освітлювальний прилад -- за рахунок реостатного вимикача. Він дозволяє регулювати рівень освітленості приміщення, і потужності одного торшера цілком вистачає на кімнату. З іншого боку, усі 12 лампочок кришталевої люстри можуть ледь жевріти, наповнюючи півморок спальні таємничим мерехтінням...

Останній випадок відноситься вже до інтимного освітлення. Серед новітніх розробок у цій галузі -- системи з ефектом «зоряного неба». Вони складаються зі світловодів, проектора і світлофільтра. Усі скляні волокна мають різну товщину і різні насадки. Диск світлофільтра за рахунок нагрівання приладу повільно обертається, і «зоряне небо» яке проецирують на стелю хвилеподібно змінює свій колір. Атмосфера створюється загадкова й обволікаюча.

Види потоків світла

У дизайні інтер'єрів використовують усі види потоків світла в просторі.

По-перше, це крапкове світло. Світловий потік виходить з локалізованої крапки, що знаходиться або на стелі, або в середньому або нижньому рівні (настільна лампа, бра, торшер і т.ін.). Крапкове світло буває спрямованим і ненаправленим, у залежності від призначення світильника. Наприклад, при розробці настільних ламп основні зусилля дизайнерів зосереджені на організації регульованого крапкового світла.

По-друге, це розсіяне пряме світло ламп із великою світною поверхнею, як, скажімо, у люмінесцентних або кулястих світильників.

По-третє, це відбите світло. Якщо оглядатися на природу, то воно найнешкідливіше. Усім відомо, що краще читати лежачи в гамаку в саду, ніж на розпеченому пляжі. У лісі сонячні промені, «зістрибуючи» з листка на листок під різним кутом, стають м'якими, розсіяними і не стомлюють око. І навпаки, на відкритому просторі від яскраво освітленої сторінки просто сутеніє в очах. Саме тому в більшості сучасних світильників ставлять системи відбивачів. Потік світла від лампи спочатку б'є в них, потім відбивається на стелі і лише потім розсіюється в просторі.

Світло+колір=простір

Освітлення сильно змінює колір. Тому перед купівлею будь-якого «кольорового» елемента для майбутнього інтер'єра (тканин, фарб, шпалери, килимових покриттів, меблів та ін.) грамотний дизайнер «випробує» його зразок не тільки при природному світлі в магазині, але і при освітленні, встановленому в квартирі. Інакше може статися так, що, скажімо, красивий блакитний килим разом з ретельно підібраним до нього ансамблем блакитних меблів і аксесуарів у кімнаті з «теплим» освітленням перетворяться в невиразне збіговисько мышиносірих предметів, що начебто заціпеніли в сомнамбулічному трансі, цілком забувши про первісну колірну ідею.

Існують спеціальні колористичні таблиці, що показують, як «теплий» і «холодний» штучне світло впливає на мутації колірної гами. Наприклад, пастельний відтінок жовтого (при денному світлі) стає яскравіше при «теплому» освітленні і дуже слабким і сіруватим при «холодному». Загальновідомо, що фарбування стін, підлог і стелі здатне змінювати наше сприйняття розмірів приміщення.

Темні фарби роблять кімнати меншими, стелі -- нижчими. Світлі кольори дають оптичне розширення кімната здається просторішою, стелі «піднімаються».

Холод блакитних тонів створює враження простору. Стіни і стелі оптично відсуваються.

Теплі кольори з виразною присутністю червоного мають протилежний ефект. Вони начебто присуваються до глядача.

Теплі жовтуваті тони менш агресивні, ніж відтінки червоного. Темні відтінки звужують кімнату світлі -- розширюють.

Говорячи про світловий дизайн інтер'єра, варто враховувати ці ефекти причому окремо для кожного режиму освітлення.

Світло наділяє предмети обстановки якимсь власним життям і особливим «вираженням особи». Вони вступають у нові просторові взаємини. Їхні контури можуть розчинятися в повітрі або, навпаки, ставати чіткими, контрастними і «мускулистими». Щось підійде з пітьми ближче, щось відсунеться в тінь... Настає пора блаженства для всього що знаходиться в кімнаті й особливо -- для ока. Старі меблі здобувають молоду свіжість і грацію, вицвіли штори -- знову з мусліну й оксамиту, знівечена планувальними виступами стіна стає стрункою і таємничою... і т. ін. -- світло щовечора створює свою казку.

Однак у всякої казки є свої закони, свій сюжет і композиція. Вивчивши їх, кожен здатен стати чарівником, або, якщо по-сучасному, -- фотографом, що діє на світлові образи власного інтер'єра. Отже...

Режисура світла

Світловий дизайн дуже «дружний» із дзеркалами.

Дзеркала оптично «розкривають» стіни. Це свого роду «внутрішні вікна» в інтер'єр. У поєднанні з бічним підсвічуванням, що накидає «світлову вуаль» на відображення, дзеркало подвоює простір кімнати, змушуючи згадати «пригоди» житлоплощі «негарної квартири» на балу у Воланда.

Для віртуального «підняття» або «нахилу» стелі необхідно використовувати холодні світлі тони і тонкі блискучі текстури. На них, як тонкий шар гриму, «накладається» світло -- і ілюзія готова! Причому в залежності від форми світлової плями, стеля «з'їде» в той або інший бік. Рівномірне підсвічування стелі підлоговими світильниками або з боку карнизів фальш-стелі гарантують плавність його зорового «ширяння». Єдине, не варто висвітлювати погано оброблену поверхню з нерівностями, тріщинами та ін. дефектами -- світло їх вмить підкреслить.

Якщо перед вами стоїть задача візуально «підвищити» кімнату, варто уникати важких і громіздких стельових освітлювальних приладів типу крислатих люстр -- адже сучасний світловий дизайн має у своєму розпорядженні безліч прийнятних альтернатів, що не перевантажують простір.

Цілям візуального полегшення і розширення житла може служити монотонне підсвічування площин стін. Отут важлива відповідність властивості поверхні, що відбивається, і її кольори характеристикам світла, що тонкою плівкою, подібно воді, покриває стіну.

Якщо кімната занадто довга, то гармонізувати її розміри допомагає світлове акцентування вилученої стіни. При цьому інші стіни повинні бути освітлені рівномірно.

Однак крім участі світла в архітектурних за своєю суттю трансформаціях простору, він може стати і «чарівним ліхтарем», без якого немислимий «театр тіней». Це стосується і денного світла, і штучного. Екран тут -- стіна. Діючі особи найчастіше -- рослини, статуетки, фігурні вирізи в глиняних світильниках. Світло як правило, крапкове і спрямоване. Він начебто виходить з центру убік «екрана». Естетичний ефект, якого домагаються в такий спосіб, вражає. Стіна населяється тінями, і в кімнаті з'являються нові змісти. Наприклад, підступає до вогню темний ліс...

Крім оформлення меж приміщення існує визначена режисура світлових мас усередині кімнати. Ми не будемо торкатися ні технічних питань «споглядального» підсвічування картин, ні функціональних аспектів організації корисного для очей освітлення робочого місця. Помітимо тільки, що, при безсумнівному обліку цих факторів, можна вибудувати якусь світлову драматургію між елементами інтер'єра, створюючи щораз їх нову просторову конфігурацію. Можна також задавати світловими акцентами напрямок руху погляду і т.ін. Тому не варто планувати рівномірне освітлення всієї кімнати. У цьому випадку приміщення втрачає свої контури, здається нудним і швидко стомлює, оскільки в ньому бракує напруги і контрасту. Правильніше за все влаштовувати острівці світла за рахунок різних його джерел. Сусідство світла і темряви будить асоціації з природою, створює затишний настрій і повідомляє приміщенню світловий ритм.

У сучасній світловій режисурі розрізняють, умовно, американський і європейський стиль. Американці -- індивідуалісти, і в них усе освітлення будинку побудоване на бра. Люстр вони не застосовують. Як не парадоксально, насиченість квартири настінними світильниками дозволяє заощаджувати гроші -- адже людина завжди знаходиться тільки в одному місці, скажемо, на дивані або за столом. Повне світло включається тільки до приходу гостей, що буває нечасто. Відчуття від квартири з «американською» режисурою світла двоїсте: локально освітлені ділянки психологічно роз'єднують членів родини, адже в кожного є свій мікросвіт, і він гідний поваги!

«Європейський» стиль припускає використання люстри. Вона дає яскраве парадне світло, що немовби поєднує родину за одним столом.

Як епілог

Приступаючи до облаштованості своєї квартири, необхідно врахувати якнайбільше моментів, усі «за» і «проти». Інтер'єр подібний знятому фільмові, режисери якого ви і дизайнер а сценарій -- ваш спосіб життя. Світловий дизайн житла повинен гармонійно переплітатися з дизайном меблів штор, рослин Разом з вами в квартирі живуть картини на стінах, родичі, домашні тварини -- вони теж повинні ввійти в сценарій. І якщо «фільм» інтер'єра знятий добре, то ви, сідаючи в крісло і включаючи торшер, завжди відчуватимете повне блаженство!